Krishantering
Utöver teoretisk kunskap har jag erfarenhet av praktiskt krisstödsarbete
i olika situationer som rån, arbetsplatsolyckor, dödsfall, skilsmässor,
uppsägningar, nedläggning och försäljning av verksamhet.
Förebyggande krisarbete
Utbildning i krisberedskap ges på den egna arbetsplatsen. Tillsammans
med lämplig personal analyserar vi risker och utarbetar förslag
till åtgärder. En ökad kunskap ger bättre förutsättningar
att agera rätt, när något oförutsätt händer
på arbetsplatsen. Det är viktigt att skapa en attityd, där
det är tillåtet att bearbeta starka känslor. Se även
under fliken utbildning. Stöd vid kris
Krisstöd till chefer, stöd till arbetsplatsens krisgrupp,
direkt till arbetsgruppen eller till enskild individ. Målet är
att direkt efter en händelse förebygga psykiska eller fysiska
sjukdomar. Krisstöd kan behövas när någon utsatts
för en stark upplevelse. Vid tillbud av olika slag kan ibland fantasin
om vad som kunde ha hänt bli så stark, att hjälp behövs.
Personal som har påfrestande arbeten (sjukvårdspersonal,
polis, socialsekreterare, lokförare, yrkeschaufförer) där
kritiska |
 |
händelser inträffar relativt ofta, har behov av kontinuitet i krisarbetet.
Det är viktigt att finnas med och träffa hela gruppen direkt efter det
att krisen inträffat.
Efter 12-24 timmar bör man organisera ett gruppsamtal. Ibland krävs
samtal vid flera tillfällen.